4.1.2023

Vuoden museo -palkintolautakunta vuosille 2023-2025 nimitetty

Uusi Vuoden museo -palkintolautakunta on nimitetty vuosille 2023-2025. Myös palkintolautakunnan sihteeri on vaihtunut. Palkintolautakunta koostuu seitsemästä jäsenestä, joista neljä jäsentä valitsee ICOM Suomi ja kolme Suomen museoliitto. Lautakunta nimetään kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Lautakunnan puheenjohtajan nimeää ICOM Suomen komitea ry:n hallitus. Yksi lautakuntaan nimitettävistä jäsenistä on edellisen vuoden Vuoden museo -palkinnon saanen museon edustaja. Edustaja vaihtuu vuosittain.

Palkintolautakunnan jäsenet vuosille 2023-2025 ovat Vapriikin näyttelypäällikkö Marjo Meriluoto (lautakunnan puheenjohtaja), Turun kaupungin järjestämisjohtaja Minna Sartes, opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuriasiainneuvos Eeva Teräsvirta, Outokummun seudun toimittaja Pasi Huttunen, Vaasan kaupungin museoiden museotoimenjohtaja Elina Bonelius, Kansallismuseon näyttelyamanuenssi Erik Tirkkonen ja Poliisimuseon tutkija Maritta Jokiniemi (Vuoden museo 2022 -kilpailun voittajan edustaja).

Myös lautakunnan sihteeri on vaihtunut. Sihteerinä toimii Museoliiton koulutus- ja kehittämisasiantuntija Emilia Merisalo.

Ilmoittautuminen avoinna: Vuoden museo 2023 –palkinnot

Vuoden museo 2023 -kilpailun ilmoittautumisaika on parhaillaan avoinna. Vuonna 2023 palkitaan Vuoden museon lisäksi Vuoden museoviestintäteko -palkinto. Hakemuksia Vuoden museoksi ja Vuoden museoviestintäteoksi otetaan vastaan 15.1.2023 asti. Tarkemmat hakuohjeet on julkaistu verkossa. Lue hakuohjeista lisää täältä.

Vuoden museo -kilpailuihin voi osallistua useita kertoja eli esimerkiksi aiempien vuosien finaalipaikka ei ole este osallistua kilpailuun uudelleen.

Museopalkintojen säännöt

Marjo Meriluoto, p. 040 732 3745, marjo.meriluoto(a)tampere.fi