Museoliitto

1.8.2016

Yle Kulttuuri etsii yhteistyökumppaneita TV-dokumenttiin

Yle Kulttuuri on tekemässä syksyn aikana tv-dokumenttia, jossa pohditaan museoiden uusia toimintatapoja ja tulevaisuutta. Ohjelman toimitus kerää elokuun ajan museoilta tietoja, kuvia ja tarinoita ohjelmaa varten.

Dokumentti esitetään alkuvuodesta 2017, mutta kuvataan jo syys–lokakuun aikana. Museoiden toivotaan osallistuvan ohjelman tekemiseen tiedoilla, valokuvilla ja videomateriaalilla. Dokumenttia varten toimitus toivoo saavansa mahdollisimman monelta museolta vastauksia alla esitettyihin kysymyksiin. Yhteyshenkilönä ohjelmaprojektissa on Tuula Viitaniemi: tuula.viitaniemi(a)yle.fi.

Toimituksen viesti museoille

————————————

Tässä kaksi kysymystä, joihin toivomme vapaamuotoisia vastauksia.

1. Mikä museoiden tulevaisuuteen liittyvä trendi kiehtoo, askarruttaa tai haastaa sinua juuri nyt?
2. Mitkä ovat museosi uudet tavat toimia, erityisesti suhteessa kävijöihin? Kerro niistä.

Kysymykset on muotoiltu avoimesti, koska emme halua etukäteen rajata sitä, mikä museoiden mielestä on uudistumista tai innostavaa, haasteellista tai uhkaavaa.

Lisäksi toivoisimme teidän miettivän seuraavia kysymyksiä:
Onko alueellanne akuuttia pelastusdokumentointia meneillään tai tuloillaan? Onko syksyllä tulossa tilannetta, jossa teette konkreettisesti poistoja kokoelmasta? Entä tilannetta, jossa arvioitte teille tarjottua esinelahjoitusta? Vinkatkaa, jos sellainen tulee. Mitä sellaista teillä tapahtuu syyskuun viimeisellä viikolla ja lokakuun puolivälissä, jossa tiivistyy näky museoiden tulevaisuudesta ja jossa kameroidemme kannattaisi olla läsnä?

Etsintäkuulutus
Etsimme myös museoita, jotka olisivat nyt syksyllä valmiita taltioimaan näyttelyn rakentumista time lapse -menetelmällä.

Kuvapyyntö
Te tiedätte parhaiten, millaisia mielenkiintoisia kuvia ja videoita teiltä löytyy tuoreista hankkeista ja tapahtumista, joissa museoiden uudet toimintatavat näkyvät. Olivatpa kyseessä piirustus- tai joogahetket, hackatonit, diskot museossa tai pelastustallentaminen, museokerhon kokoontuminen, esineiden 3D-mallintaminen, henkilökunnan dance off, #munmuseo, muutto uuteen kokoelmakeskukseen, museon innovatiivinen somekampanja… Jos teillä on antaa meille kuviin käyttöoikeudet dokumenttia varten, meille voi lähettää stillejä tai videota driven tai webtransferin kautta jakamalla.

Suosimme vaakakuvia ja noin 2500 pikselin leveyttä. Minimi 1600 pikseliä. Lisätietoja
tuula.viitaniemi(a)yle.fi

Toivomme vastauksia elokuun aikana Tuula Viitaniemelle.

Terveisin työryhmä

ohjaaja Tuula Viitaniemi
tuula.viitaniemi(a)yle.fi

tuottaja Jouni Tulonen