19.9.2017

Creative Museum edisti luovia työskentelytapoja ja kannusti yhteistyöhön

Suomen museoliitto oli partnerina kolmivuotisessa Creative Museum -projektissa, joka on juuri tullut päätökseensä. Projektia rahoitettiin EU:n Erasmus+ ohjelmasta.

Creative Museum -projekti lähti liikkeelle tarpeesta vastata museoiden muuttuvan toimintaympäristön vaatimuksiin, jotka edellyttävät museoilta ja niiden työntekijöiltä rohkeutta luoda uusia kumppanuuksia, testata erilaisia tapoja työskennellä yleisöjen kanssa sekä jakaa kokemuksia ja käytäntöjä.

Projektin aikana muun muassa tutustuttiin Museomix-tapahtumakonseptiin Making Museomix-koulutuksissa. Museomix on Ranskasta lähtöisin oleva tapahtuma, jossa museo tarjoaa tilansa ja kokoelmansa viikonlopun ajaksi ”miksaajien” käyttöön. Tuloksena voi syntyä esimerkiksi uusia sovelluksia, pelejä, yleisötyön muotoja tai palvelukonsepteja. Lue lisää Janne Tielisen ja Mona Taipaleen blogikirjoituksesta Kuinka miksata museossa? Toulouse 10.-14.11.2016.

Projektissa oli erityisenä huomion kohteena maker-yhteisöjen ja museoiden välinen yhteistyö. Maker-in-Residence -ohjelma toi eurooppalaisen makerin työskentelemään suomalaiseen museoon kahden viikon ajaksi. Suomessa emäntämuseoina toimivat Suomen valokuvataiteen museo ja Teatterimuseo, joissa brittiläinen maker Leila Johnston työskenteli muun muassa 3D-skannauksen parissa. Leila kirjoitti kokemuksistaan Hacking Helsinki -blogissa.

Projekti vahvisti ajatusta siitä, että innovatiivinen ja luova museo on vaikuttava museo. Käsitys luovasta museosta tiivistyi projektin kuluessa kolmeen pääteemaan: Connecting to CommunitiesSpaces for Yes ja Strategies for Success. Näitä teemoja kuvataan käytännönläheisesti projektin viimeisessä Toolkit-julkaisussa, johon on koottu esimerkkejä partnerimaista – myös Suomesta.

Creative Museum -projektin julkaisut:
Creative Museum – Toolkit
Analysis of selected best practices from Europe
Recommendations – Building a Creative Museum

Kirjoituksia Creative Museum -projektista:
Creative Museum – luovasti yhdessä
Kuinka miksata museossa? Toulouse 10.-14.11.2016
(P.S. blogi)
Luova museo ideoi, kokeilee ja jakaa – yhdessä muiden kanssa
(P.S. blogi)
Adieu the Creative Museum project (Jenny Siung)
The Creative Museum – Using the creativity of communities in culture (Jasper Visser)