Museoliitto

15.11.2017

Kimmo Levä Euroopan museoliittojen hallitukseen

Suomi sai merkittävän nimityksen eurooppalaiseen vaikuttajaorganisaatioon, kun Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä valittiin Euroopan museoliittojen keskusjärjestö NEMOn hallitukseen. NEMO on merkittävä museoalan puolestapuhuja EU:n päätöksenteossa.

Euroopan museoliittojen keskusjärjestö NEMO (Network of European Museum Organization) järjesti 25- vuotisjuhlakonferenssinsa Belgian Ghentissä 9.–12.11.2017. Konferenssiin osallistui kaikkiaan 201 henkilöä 41 maasta. Mukana oli 19 NEMOn jäsenmuseoliittoa.

Uusia jäseniä hallitukseen

Konferenssin yhteydessä järjestetyssä juhlavuosikokouksessa valittiin viisi hallitusjäsentä seuraavalle kolmivuotiskaudelle. Uusina jäseninä NEMOn hallitukseen valittiin Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä ja Aida Vezic Balkanin museoliitosta.

– On todella hienoa aloittaa uutena hallituksen jäsenenä tilanteessa, jossa museoala on mukavassa nosteessa käytännössä kaikkialla Euroopassa, toteaa Kimmo Levä.

Aikaisemmista jäsenistä uudelle hallituskaudelle jatkoivat David Vuillaume Saksan museoliitosta, Dragos Neamu Romanian museoliitosta ja Sofia Tsilidou Kreikan kulttuuriministeriöstä. Hallituksen muita jäseniä ovat Nils Jensen Tanskan museoliitosta ja Margherita Sani Italiasta.

NEMOn keskeinen tehtävä on varmistaa, että museoalan ääni EU:n päätöksenteossa tulee riittävästi kuulluksi. Tällä hetkellä ajankohtaisimpia kysymyksiä ovat henkilötietodirektiivi, tekijänoikeuslaki sekä vuoden 2019 EU-vaalit. Lisäksi rahapelijärjestelmien kehitys on keskeistä kaikille museo-organisaatioille.

Suomen museoliitto

Pääsihteeri Kimmo Levä

kimmo.leva@museoliitto.fi

Voisit olla myös kiinnostunut näistä