15.4.2014

Mobius-ohjelman osallistujat valmiina liikkumaan

MOBIUS-liikkuvuusohjelman ensimmäiset osallistujat kokoontuivat Museoliittoon valmistautumaan pian alkavia vaihtojaksoja varten.

MOBIUS-ohjelma mahdollistaa suomalaisille museo- ja taidealan ammattilaisille 2-3 kuukauden työskentelyjaksoja yhdysvaltalaisissa, brittiläisissä ja irlantilaisissa instituutiossa, ja vastaavasti ulkomaisille asiantuntijoille mahdollisuuden vierailla suomalaisissa museoissa ja muissa taideorganisaatioissa. Ensimmäinen vaihtojakso Iso-Britanniassa alkaa toukokuussa.

Mobius-hankkeen taustalla on museokokoelmien liikkuvuuteen liittyneen hankkeen vahva suositus siitä, että suomalaisten museoalan ammattilaisten kansainvälistä liikkuvuutta tulisi edistää.

Vaihtokohteet Iso-Britanniassa ja Irlannissa on valittu ohjelmaan hakeutuneiden tavoitteiden perusteella. Suomen Lontoon Instituutin johtajan Susanna Petterssonin mukaan kaikissa vaihtokohteissa työskentelee muutoksen tekijöitä, joilta voi oppia paljon. ’Jokaista kohdetta etsiessämme mietimme, kuka tekee parhaiten sen, mitä ohjelmaan osallistuva haluaa oppia’, Pettersson toteaa.

Kolmen vuoden aikana kaikkiaan noin 45 taide- ja museoalan asiantuntijaa osallistuu MOBIUS-vaihtoon. Seuraava hakuaika on syksyllä 2014. Mobius-liikkujen kokemuksia tullaan kuulemaan Museoliiton viestintäkanavissa ja koulutustilaisuuksissa.

MOBIUS-ohjelmaa tukevat Koneen säätiö, Svenska Kulturfonden sekä opetus- ja kulttuuriministeriö.

Lisätietoja: http://m0bius.net
Ensimmäiset MOBIUS-hankkeen osallistujat lähdössä vaihtoon