30.11.2018

Museo-lehti tutkii nuoruutta

Tänään ilmestyneessä vuoden viimeisessä Museo-lehdessä tarkastellaan nuorten ja museoiden monia yhtymäkohtia. Pohditaan käyvätkö nuoret museoissa, miksi käyvät ja miksi eivät? Miten heidät saisi helpommin museoihin? Mitä kaikkea nuoret tekevät museoissa tai museoihin?

Lehden pääjuttu keskittyy koulumaailman merkitykseen nuorten ja museoiden kohtaamisissa. Museoammattilainen sarjassa tutustutaan ensimmäisen näyttelynsä kuratoineeseen Villa Gyllenbergin Max FritzeenEKTA-museon Nuori kapinallinen -näyttelyn tekemiseen ovat vahvasti vaikuttaneet niin paikalliset nuoret kuin 50-luvulla nuoruuttaan eläneet.

Kuntsin modernin taiteen museon Glich Art -näyttelyn arvioivat kaksi nuorta toimittajan kanssa. Taidetestaajien vierailusta Oulun taidemuseoon kirjoittaa kasiluokkalainen taidetestaaja. Taiteilija Eetu Kevarinmäki kertoo Seinäjoen kaupungin kesätaiteilija pestistään ja Pelataan museossa -jutussa päästään testaamaan Painajaispeitto-vr-peliä Tarinat peliin hankkeessa Kajaanissa.

Monien muiden juttujen lisäksi bonuksena tarjotaan kurkistus Kanariansaarten museomahdollisuuksiin.

Jos et vielä ole saanut paperilehteä käsiisi, käy kurkkaamassa miltä lehti näyttää Youtube-videolla tai Facebookissa.

Tämä lehti sopii hyvin myös sidosryhmävaikuttamiseen. Voitte tilata lehteä esimerkiksi oman alueenne kouluille tai kunnallisvaikuttajille erikoishintaan 4e/lehti. Kysy lisää helena.piipponen@museoliitto.fi.

Museo-lehti on mitä inspiroivin joululahja. Tartu joulutarjoukseen ja anna lahjaksi lukuelämyksiä ja ideoita museokäynneille.

Oikein antoisia lukuelämyksiä ja uusia oivalluksia toivottaen!

Museo-lehden toimitus

Nelli Korpi