27.2.2014

Museoiden luettelointiohje julkaistu

Museoiden luettelointiohjeen noudattaminen edistää kokoelmien saavutettavuutta, näkyvyyttä ja käytettävyyttä. Se myös auttaa tietojen siirtämistä Finna-palveluun.

Museoiden luettelointiohje sisältää satoja luettelointiohjeita, joiden avulla museot voivat tallentaa tietoa kokoelmistaan systemaattisesti samalla tavalla, kansainvälisten standardien mukaisesti. Yhdenmukainen luettelointi tuottaa laadukasta tietoa, joka on helposti haettavissa, siirrettävissä ja käytettävissä sekä suuren yleisön tavoitettavissa.

Museoiden luettelointiohje on julkaistu verkkosivustona Luettelointiohje.fi. Ohje on ladattavissa myös viitenä erillisenä pdf-tiedostona, joista jokainen käsittelee vain yhden objektityypin luettelointia (esine, valokuva, audiovisuaalinen aineisto, taideteos, arkistoaineisto). Ohje on ohjelmistoriippumaton eli se on tarkoitettu kaikkien kokoelmahallintajärjestelmien kanssa käytettäväksi.

Museoiden luettelointiohjeen noudattaminen edistää kokoelmien saavutettavuutta, näkyvyyttä ja käytettävyyttä. Ohjeen mukainen luettelointi edistää tietojen siirtämistä Kansallisen digitaalisen kirjaston Finna-palveluun ja sitä kautta lopulta maailmanlaajuiseen levitykseen.

Museoiden luettelointiohje on laadittu Museo 2015 -hankkeen luettelointityöryhmässä, joka on suomentanut ja muokannut ohjeen perustana olevan SPECTRUM-standardin runsaat 500 ohjetta. SPECTRUM valittiin suomalaisten museoiden luettelointistandardiksi sen kattavan sisällön ja laajan käytön vuoksi. Ohjeen kommentointiin on osallistunut myös laaja joukko museoammattilaisia ja muita asiantuntijoita.

Museoiden luettelointiohje on keskeinen osa valtakunnallista Museo 2015 -hanketta, joka tuottaa työkaluja museokokoelmien sähköisen kokoelmahallinnan käyttöön ja kehittämiseen. Hankkeen tavoitteena on museoiden kokoelmien hallinta järkevällä, kestävällä ja taloudellisella tavalla sekä kokoelmien saatavuuden, näkyvyyden ja käytettävyyden edistäminen. Museo 2015 on Museoviraston yhteistyössä Kansallisgallerian ja Suomen museoliiton kanssa johtama hanke, joka toteutetaan vuosina 2011 – 2015, opetus- ja kulttuuriministeriön tuella.

LISÄTIETOJA:
Projektipäällikkö