Skip to content

Museoliitto

28.10.2024

Museokortti on kärkisijoilla kulttuurietujen tarjoajien listoilla – työikäiset hakevat palautumista museovierailuista

Liikunta- ja kulttuurieduissa työntekijä saa hyödyntää etua oman elämäntilanteen perusteella juuri itselleen parhaiten sopivalla tavalla. Museokortti on suosittu tapa hyödyntää työnantajan tarjoamaa kulttuurietua. Kuva: Usva Torkki, Museokortti.

Työssäkäyvät käyttävät kulttuurietujaan erityisen paljon Museokortin hankintaan. Edenredillä Museokortti on tuhansien palveluiden joukosta neljänneksi suosituin kohde, ja myös Smartumilla se on viiden kärjessä. ePassilla Museokortti on ollut kulttuuriedun toimipaikkojen TOP 5 -kärjessä joka kuukausi vuoden 2024 aikana.

Liikunta- ja kulttuuriedut ovat työnantajan tarjoamia työsuhde-etuja, joilla pyritään edistämään työntekijöiden hyvinvointia. Smartum, Edenred ja ePassi käyvät maksuvälineinä lukuisissa kulttuuri- ja liikuntakohteissa. Jopa joka neljäs Museokortti on ostettu kulttuurieduilla ja määrä kasvaa kaiken aikaa.

Esimerkiksi ePassi kertoo, että Museokortti on sijoittunut koko vuoden ajan suosituimpien kulttuurietujen toimipaikkojen kärkeen heti suurimpien kulttuurilippuvälittäjien jälkeen. Edenredillä Museokortti tulee heti Tiketin, Finnkinon ja Lippupisteen jälkeen. Vapaa-ajan palautumista haetaan aktiiviseesti kulttuurista.

– Museokortin suosio perustuu uskoaksemme siihen, että Museokortti on onnistunut rakentamaan hyvän tuotteen, jonka aktivoi ihmisiä museoihin, näyttelyihin ja sellaiseen tekemiseen, mikä voisi ehkä muuten jäädä vähemmälle, sanoo Edenredin työelämäasiantuntija Laura Lahtinen.

– Myös Museokortin hinta kohtaa hyvin tarjonnan laajuuden. Museokortti on helppo ostaa ja siihen helppo käyttää kulttuurietua, Lahtinen sanoo.

Käynti museossa auttaa palautumaan – voi myös ennaltaehkäistä työuupumusta

Työterveyslaitoksen tuore lokakuussa julkaistu Miten Suomi voi? -tutkimus osoitti, että jo joka kymmenes työssäkäyvä suomalainen on todennäköisesti työuupunut ja vähintään kohonnut työuupumuksen riski koskee joka neljättä.

Liikunta- ja kulttuuriedut ovat yksi tapa, miten työnantajat voivat rohkaista työntekijöitä lähtemään kulttuurin tai liikunnan ääreen palautumaan. Tutkimusten mukaan jo lyhyt vierailu taidenäyttelyyn vaikka lounastauolla voi vähentää stressihormoni kortisolin määrää ja koettua stressiä.

– Hyvinvointi on aina yksilöllistä, ja työnantajan tehtävä on miettiä juuri yksilöiden hyvinvointia. Monille paras paikka palautua on uudenlaisessa, erilaisessa ympäristössä, kuten museoiden, näyttelyiden tai muun kulttuurin parissa, Lahtinen sanoo.

Kulttuurin vaikutuksista työhyvinvointiin, työstä palautumiseen ja työuupumuksen hoitoon on tehty lukuisia tutkimuksia ja tulokset ovat selviä: Kulttuuri auttaa palautumaan ja toipumaan. Kulttuuriharrastus voi myös ennaltaehkäistä uupumusta.

Museokortti-toiminnasta vastaa FMA Creations Oy, joka on kokonaan Suomen museoliitto ry:n omistama ja kuuluu Museoliitto-konserniin. Museokortti-järjestelmän tuottamat tulot palautetaan suomalaisille museoille kävijämäärien perusteella, eikä järjestämällä ole museoalan ulkopuolisia edunsaajia.

Yhteyshenkilöt:

Mirva Uotila
Markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija
044 4300730
mirva.uotila@museot.fi

Susanna Seppälä
Markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija
044 4300716
susanna.seppala@museot.fi

Voisit olla myös kiinnostunut näistä