25.1.2023

Museoliiton viestintä uudistuu

Museoliiton viestintä uudistuu vuoden 2023 aikana. Näkyvimpiä uudistuksia ovat liiton visuaalinen ilme ja uusi sivusto, joka valmistuu kevään aikana. Kehitämme julkaisutoimintaa, jonka painopiste on jatkossa entistä saavutettavammassa verkkoviestinnässä.

Museoliitto kehittää vuonna 2023 viestintäänsä strategisesti. Konsernin strategian myötä laadimme ensi kertaa myös konserninlaajuisen viestintästrategian.

100-vuotisjuhlavuoden alkajaisiksi Museoliitto päivittää visuaalisen ilmeensä. Uudistus alkaa liiton somekanavista, ja se jalkautuu kevään mittaan kaikkeen viestintään. Kokonaisuudessaan ilme on esillä museoliitto.fi-sivustolla, joka uudistuu keväällä sekä ulkoasun että sisältöjen puolesta. Uuden sivuston suunnittelussa painotetaan käyttäjien ja etenkin museoiden tarpeita. Sivusto tuo jatkossa esiin sekä Museoliiton edunvalvontatyön että koko Museoliitto-konsernin palvelut ja toiminnot. Samoja teemoja jaamme myös uudessa sidosryhmäuutiskirjeessä, jossa välitämme tärkeille kumppaneillemme tietoa ja näkemyksiä museoalalta.

Juhlavuoden kunniaksi toteutetaan myös podcast, joka tuo esiin museoiden yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Kerromme esimerkkien kautta, millaisia vastauksia museotyö, kokoelmat ja näyttelyt tarjoavat aikamme tärkeisiin kysymyksiin, kuten ilmastonmuutokseen ja tulevaisuustyöhön.

Museoliiton julkaisutoiminta muuttuu vuoden mittaan. Museo-lehti ei ole onnistunut tavoittamaan suurta yleisöä riittävästi. Vuoden 2023 julkaisuaikataulu on muuttunut ja Museo-lehteä julkaistaan neljän numeron sijaan kaksi. Numeroiden julkaisupäivämäärät ovat 24.2. ja 15.9. Syksyn numeron myötä jätämme hyvästit Museo-lehdelle nykymuodossaan. Museo-lehden tilaajiin tullaan olemaan yhteydessä erikseen.

Konsernin palveluista Museokortin viestintä sekä markkinointi tavoittavat museokävijöiden kohderyhmän tehokkaasti. Kuluttajille suuntaamme jatkossa museo- ja näyttelysisältöjä Museokortin ja Digimuseon viestinnän kautta. Museoalan ammattilaisille kehitämme uutta verkkomediaa MuseoPron pohjalta.

Lisätietoja:

Konsernin viestintäpäällikkö