13.5.2013

Museoviikkoa vietetään 13.-19. toukokuuta

Toukokuun puolessa välissä järjestettävällä Museoviikolla lähes 70 museota juhlistaa viikon teemaa ’Yhdessä museoon’ näyttelyin, työpajoin, performanssein, teatteri -ja musiikkiesityksin sekä erityisopastuksin.

Museoviikon näyttely- ja ohjelmatarjontaa voit selata osoitteessa http://www.museoviikko.fi joko maakunnittain, päiväkohtaisesti tai tutustua yksittäisten museoiden tarjontaan osallistujalistasta.

Poimintoja tapahtumista

Helsingissä Kulttuurien museossa pyörii museoviikon ajan koululaisille suunnattu Opaskaruselli. Kulttuurien museo on viimeistä viikkoa avoinna Museoviikolla. Espoossa Suomen Kellomuseon uudessa Vekkari-työpajatilassa leikitellään aikaan ja perinteiseen suomalaiseen vuodenkiertoon liittyvillä sananlaskuilla!

Etelä-Karjalan museo tarjoaa koululaisille Salaperäiset ikonit- työpajat, tiistaina 14.5. ja keskiviikkona 15.5. Työpajassa tutustutaan perinteiseen tempera-maalaukseen ja maalataan ikonin kuva. Maalaamisen lomassa tutustutaan Aaronin ja Panteleimonin tarinoihin.

Kuopion taidemuseossa on keskiviikkona 15.5. tarjolla keväistä musiikkia. Porissa puolestaan torstaina 16.5. Patsaspuhetta -ääniperformanssi. Ääni- ja esitystaiteilija Juha Valkeapää antaa esityksessään äänen kolmelle Porin kaupungin julkiselle veistokselle.

Turussa, Apteekkimuseo ja Qwenselin talon sisäpihalla pyörähtää museoviikolla käyntiin teatteriesitys Jano, joka on kertomus parantavasta vedestä, lemmenrohdoista ja niiden himosta, rakkauden oikukkaista leikeistä Fortuna-korttelissa.

Kansainvälisen museopäivä ja museoiden yö 18.5.

Useihin museoihin on vapaa pääsy ja vietetään museoiden yö-tapahtumia, jolloin museot ovat avoinna tavallista pidempään. Tänä vuonna 18.5. vietetään myös ranskalaisten lanseeraamaa La Nuit européenne des musées.

Helsingissä Ateneumin taidemuseoon on koko päivän ajan vapaa pääsy. Ohjelmassa on kaksi Ateneum-salissa kuultavaa asiantuntijaluentoa Linnan aarteet -näyttelystä. Kello 12 Kurkistusikkuna konservointilaitokselle, kello 13 Linna – Keisarin ja presidenttien residenssi Helsingissä. Jukka Relas kertoo Presidentinlinnasta ja sen sisustuksesta.

’Kiasman Kultut’ järjestävät kierroksen Eija-Liisa Ahtilan näyttelyyn ’Rinnakkaiset maailmat’ klo 13-16. Kiireettömän katselun lomassa voi keskustella taiteilija Eija-Liisa Ahtilan ja teoksissa esiintyvän näyttelijä Kati Outisen kanssa teosten syntyprosessista. ’Kiasman Kultut’ on ryhmä nykytaiteesta kiinnostuneita 16-25-vuotiaita vapaaehtoistoimijoita.

Porissa Museoiden yötä vietetään yhteisnimellä Kulttuurin superlauantai. Luontotalo Arkki järjestää lintukierroksen Kansalliseen kaupunkipuistoon. Rosenlew-museossa opitaan Teoriaa ja käytäntöä ruotsinkielisistä juomalauluista. Porin taidemuseo valvoo kansainvälisenä museopäivänä teemalla Rytmi, liike ja tanssi. Luvassa on mm. lasten- ja nuorten tanssiesityksiä, lauluesityksiä, osallistavaa performanssia ja Mobile-työpaja.

Lisätietoja:
Projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo,