Museoliitto

13.12.2021

Muutoksia Vuoden museo -palkintolautakunnassa

Suomen maatalousmuseo Saran museonjohtaja Sami Louekari on nimitetty Vuoden museo -palkintolautakuntaan.

Vuoden museo -palkintolautakuntaa on täydennetty uudella jäsenellä. Vuoden 2022 alusta alkaen lautakuntaan liittyy Vuoden museo 2021 -kilpailun voittajan Suomen maatalousmuseo Saran museonjohtaja Sami Louekari.

Suomen museoliitto nimittää Museopalkintolautakuntaan kolme edustajaa, joista yksi on aiemmin ollut Museoliiton edustaja. Jatkossa Suomen museoliiton työntekijän sijaan lautakuntaan valitaan edellisen vuoden Vuoden museo  –palkinnon saanen museon edustaja. Edustaja vaihtuu vuosittain.

Palkitun museon edustajan kautta lautakuntaan saadaan tuoretta näkökulmaa palkinnon merkityksestä museokentällä. Jäsenyys lisää vaikuttavuutta myös valitulle museolle, joka pääsee mukaan lautakunnan toimintaan. Edellisen vuoden voittaja ei todennäköisesti hae palkintoa seuraavana vuonna, joten myös jääviystilanteiden mahdollisuus on pieni.

Myös lautakunnan sihteeri vaihtuu Museoliiton projektikoordinaattori Eeva-Liisa Taivassalon jäädessä eläkkeelle. Sihteerin tehtäviä hoitaa jatkossa Museoliiton viestintäpäällikkö Tuuli Rajavuori, joka on ollut kuluvalla kolmevuotiskaudella Museoliiton edustajana palkintolautakunnassa.

Vuonna 2022 palkintolautakunnan jäseninä ovat ICOMin edustajat Anne Laiti (lautakunnan puheenjohtaja), Tuulia Tuomi ja Elina Makkonen sekä kulttuurijohtaja Samu Forsblom, toimittaja Toivo Haimi, kulttuuriasiainneuvos Mirva Mattila ja museonjohtaja Sami Louekari.

Vuoden museo 2022 -kilpailun ilmoittautumisaika on parhaillaan avoinna. Hakemuksia Vuoden museoksi ja Vuoden museojulkaisuksi otetaan vastaan 15.1.2022 asti. Vuoden museokauppa -kilpailuun voi ilmoittautua 31.1.2022 asti. Tarkemmat hakuohjeet on julkaistu verkossa.

Vuoden museo -kilpailuihin voi osallistua useita kertoja eli esimerkiksi aiempien vuosien finaalipaikka ei ole este osallistua kilpailuun uudelleen.

Tuuli Rajavuori
Vuoden museo -palkintolautakunnan sihteeri
tuuli.rajavuori@museoliitto.fi

Voisit olla myös kiinnostunut näistä