22.11.2019

NEMO rohkaisee museoalantoimijoita osallistumaan Fridays for Future -ilmastoliikkeeseen

Network of European Museum Organizations NEMO on julkaissut idealistan, jonka inspiroimana museoalantoimijat kautta maailman voivat tukea #FridaysForFuture-kampanjaa. Idealista on nyt saatavilla myös suomeksi.

NEMO käynnisti 8. marraskuuta 2019 kampanjan #MuseumsforFuture.  Kyseessä on museo- ja kulttuuriperinnönammattilaisten liike, joka pyrkii tukemaan #FridaysForFuture mielenilmauksia positiivisten tempausten keinoin. #FridaysForFuture on laajalle levinnyt kansanliike, joka sai alkunsa ilmastoaktivisti Greta Thunbergin koululakosta #skolstrejkförklimatet.

NEMO rohkaisee koko maailmanlaajuista museoyhteisöä osallistumaan liikkeeseen. Verkosto on julkaissut kymmenen idean listan, jonka inspiroimana museot voivat olla mukana ilmastotalkoissa ja osoittamassa tukea nuorille aktivisteille.

Alla NEMO:n julkaisema tiedote.

Kymmenen yksinkertaista tapaa, joilla museot voivat tukea Fridays For Future -kampanjaa 29. marraskuuta 2019

Suurin osa alla olevista ideoista on helppo toteuttaa, mutta ne vaativat hieman valmisteluja. Osa ideoista tukee globaalia Fridays For Future -mielenosoitusta (kohdat 1-5) ja osan niistä voi järjestää erillisinä tempauksina (kohdat 6-10). Valitse sinulle ja organisaatiollesi parhaiten sopiva osallistumistapa.

1. Toivota mielenosoittajat tervetulleeksi museoosi.
Tarjoa mielenosoittajille mahdollisuus käyttää museon wc-tiloja, ottaa juomavettä hanoista sekä levätä aulatiloissa.

2. Järjestä kestävää tulevaisuutta käsittelevä teematapahtuma lapsille.
Samaan aikaan lasten vanhemmat voivat osallistua mielenosoitukseen.

3. Tarjoa tiloja mielenosoitukseen liittyvien kokoontumisten, esimerkiksi kylttien rakentamiseen liittyvien työpajojen käyttöön.
Ota yhteyttä mielenilmausta organisoiviin tahoihin ja kerro mahdollisuudesta hyödyntää tilojanne.

4. Ota käyttöön aihetunniste #ArtStrike! Laita jokin esine lakkoon.
Löydät työkalupakin ja lisätietoja täältä

5. Luo esitys mielenosoituksesta ja arkistoi se.
Dokumentoi yhdessä mielenosoittajien kanssa Fridays for Future -kampanjaa jälkipolville.

6. Kerro tarinoita eri aikoina ja eri paikoissa toimineista nuorista aktivisteista.
Rakenna esitys, joka kertoo aktivistiliikkeiden toiminnasta ja mahdollisuuksista luoda muutosta.

7. Tarjoa museoravintolassa tai -kahvilassa vain paikallisesti tuotettua kasvisruokaa.
Kokeile kerran, rakastu iäksi.

8. Muuta YKSI museosi toiminto kestäväksi.
Voit aloittaa esimerkiksi laskutuksesta, kuljetuksista, pakkaamisesta… Vaihtoehtoja on lukemattomia. Jos muutatte yhden toimintatavan jokaisen mielenilmauksen yhteydessä, muuttuu museotoiminta vähitellen kestävämmäksi.

9. Kerro museovieraille, että kohteeseen pääsee kätevästi julkista liikennettä käyttämällä.
Anna yksityiskohtaiset saapumisohjeet. Muista myös mainita, kuinka hyödyllistä julkisen liikenteen suosiminen on.

10. Älä vastaanota taloudellista tukea fossiilisia polttoaineita tuottavilta yrityksiltä.
On asianmukaista huomauttaa kaikille museon rahoittajille: ei taidepesua, ei viherpesua.

Rohkaisemme kaikkia museoammattilaisia ottamaan osaa mielenosoitukseen. Toivomme myös museonjohtajien tukea kampanjalle.

Ota kuvia kampanjapäivän tempauksista! Jaa kuvat hastagillä #MuseumsForFuture tai lähetä ne sähköpostiosoitteeseen action@museumsforfuture.org.

Muistathan tilata kampanjan uutiskirjeen saadaksesi uusia ideoita tulevia mielenosoituksia varten. Ilmoittaudu mukaan globaaliin Culture Declares yhteisöön osoittaaksesi sitoutuneisuutesi.

Jos olet jo ryhtynyt toimintaan näyttelyissäsi, koulutuksissasi tai tapahtumissasi, täytäthän tämän kyselyn. Kiitos!