Museoliitto

25.2.2011

Nykydokumentointi valokeilassa uusimmassa Museo-lehdessä

Museo-lehti 1/2011 on ilmestynyt. Vuoden ensimmäisessä ammattinumerossa on teemana Nykydokumentointi.

Lehden pääjutussa Anne Ala-Pöllänen pohtii nykydokumentoinnin asemaa museotyössä. Nykydokun myötä tutkijoista on tullut enemmän ihmisten kuin esineiden asiantuntijoita, Ala-Pöllänen kirjoittaa. Nykydokumentointi on parhaimmillaan väline suorittaa kokoelmien kartoitus ja aineiston keruu systemaattisesti ja järjestelmällisesti, jota myös nykypäivän kulutusyhteiskunnan haltuunotto edellyttää.

Antti Metsänkylä puolestaan tarkastelee nykydokumentoinnin asemaa muualla ja esittelee TAKOn skandinaaviset sisarorganisaatiot. Ruotsin Samdok aloitti toimintansa vuonna 1977 ja Norjan Samtidsnett vuosituhannen alussa. Kolumnissa Leena Paaskoski muistuttaa, että monet nykydokumentointiin liitetyt määreet kuten ilmiö ja konteksti ovat oleellisia kaikessa tallennustoiminnassa. Vuonna 2009 käynnistynyttä kehittämishanke TAKOa esitellään poolityöskentelyn ja esimerkkihankkeiden kautta.

Lehdessä tehdään myös tilannekatsaus KDK-hankkeeseen. Kansallisen digitaalisen kirjaston asiakasliittymän pilotointi käynnistyi syksyllä 2010. Museoviraston organisaatiouudistusta esittelee Juhani Kostet. Näyttelykritiikki puolestaan tarjoaa näkökulmia Suomen rakennustaiteen museon perusnäyttelyyn. Oppaan seurassa tai muuten asiaa tuntevana kävijänä näyttelystä saa paljon irti, kirjoittaa Karim Peltonen.

Lisää Museo-lehdestä

Voisit olla myös kiinnostunut näistä