30.4.2020

Onhan poliitikon museoharjoittelu kalenterissa?

Tutustuta poliitikot museoosi ja tutustu itse päättäjiin. Poliitikon museoharjoittelu -viikko järjestetään viidennen kerran 24.-28.8.2020.

Poliitikon museoharjoittelu -kampanjalla tehdään näkyväksi museoiden toimintaa kulissien takana. Museot voivat kutsua poliitikkoja tutustumaan museon toimintaan sekä viestiä asiasta paikalliselle medialle kansallisen kampanjaviikon puitteissa.

Poikkeuksellisen kevään jälkeen on erityisen tärkeää pitää museot ja niiden monipuoliset tehtävät päättäjien mielessä. Siksi toivomme mahdollisimman monen museon osallistuvan kampanjaan.

Poliitikko ’työharjoitteluun’ museoon

Teemaviikkoon osallistuva poliitikko pääsee kokeilemaan museotyötä käytännön tasolla. ”Työharjoittelupäivän” aikana päättäjät tutustuvat museoammattilaisten työtiloihin, tutkijoiden huoneisiin ja esimerkiksi esineiden vastaanottotiloihin. Poliitikot pääsevät tekemään käytännössä muun muassa valokuva-arkiston kuvalainaustoimintaa, kokoelmien digitointia, näyttelyn kohderyhmien määrittelyä ja museoturvallisuusasioita.

Vierailun sisällöstä ja kestosta sovitaan erikseen museon ja poliitikon kesken. Myös lyhyt vierailu museossa on mahdollinen, tärkeintä on saada yhteys paikallisiin päättäjiin.

Jos fyysistä läsnäoloa vaativaa vierailua ei voida järjestää, kannattaa miettiä, miten museo voisi esitellä esimerkiksi digitaalisia palvelujaan.

Viestintä

Museoliitto vastaa viikon valtakunnallisesta viestinnästä. Lisäksi toivomme museoiden kertovan kampanjasta ja siihen liittyvistä vierailuista mahdollisimman kattavasti omissa viestintäkanavissaan. Museoiden kannattaa olla myös itse aktiivisia median suuntaan – varsinkin paikallismedia on ollut usein hyvin kiinnostunut tapahtumasta.

Tänä vuonna kehitetään kampanjan ruotsinkielistä viestintää. Museoliitto tuottaa myös painetun esitteen museoiden vaikuttavuudesta sekä käytännön ohjeet vierailun toteuttamista varten.

Muista somessa: #poliitikonmuseoharjoittelu

Aikataulut 2020

Kampanja järjestetään elokuun lopussa 24.–28.8.2020. Museoliitto avaa kesäkuun alussa sähköisen rekisterin, johon museot voivat ilmoittaa poliitikkovierailuitaan. Kesäkuussa kannattaa olla aktiivinen ja lähettää kutsuja poliitikoille. Kesäkuun alussa ilmestyy myös valmis ”kutsupohja”, jota voi hyödyntää kertoessaan päättäjille kampanjasta.

Vierailuista on hyvä sopia 19.8. mennessä ja ilmoittaa ne Museoliiton rekisteriin, jotta Museoliitto voi tiedottaa mediaa tulevista vierailuista. Käytämme rekisteriä myös kampanjaan osallistuville museoille suunnattuun viestintään. Rekisteriin kannattaa ilmoittaa myös alustavasti sovitut vierailut.

Teemaviikko viidettä kertaa

Teemaviikko järjestettiin ensimmäisen kerran syksyllä 2016. Sen jälkeen kampanjan suosio on kasvanut vuosi vuodelta. Viime vuosina tapahtumaan on osallistunut yli 70 poliitikkoa. Joukossa on ollut useita ministereitä, kansanedustajia ja paikallisia päättäjiä.

Lisätietoja kampanjasta ja sen graafinen ilme on koottu osoitteeseen: https://museoliitto.fi/poliitikonmuseoharjoittelu

Tuuli Rajavuori
Viestintäpäällikkö