1.10.2013

Onnea 10-vuotiaalle Kulttuuria kaikille -palvelulle!

Kulttuuria kaikille -palvelu vietti syyskuussa 10-vuotista taivaltaan kulttuurin ja taiteen saavutettavuuden parissa. Samalla juhlistettiin uutta yhdistystä, joka jatkossa toimii Kulttuuria kaikille -palvelun taustalla.

Kulttuuria kaikille -palvelun tausta on Valtion taidemuseossa, jossa Kulttuuria kaikille -palvelu toimi ensimmäiset 10 vuotta. Tästä syksystä lähtien Kulttuuria kaikille -palvelun taustaorganisaationa on toiminut Yhdenvertaisen kulttuurin puolesta ry. Museoliitto on yksi yhdistyksen perustajajäsenistä. Muita perustajajäseniä ovat Finland Festivals ry, Lukukeskus ry, Suomen kirjastoseura ry, Suomen Sinfoniaorkesterit ry, Suomen Teatterit ry ja Teatterikeskus ry. Yhdistyksen puheenjohtaja on presidentti Tarja Halonen.

Kulttuuria kaikille -palvelussa alusta alkaen työskennelleen erikoisasiantuntija Sari Salovaaran mukaan saavutettavuus-käsite on tullut viime vuosina tutuksi monessa kulttuuriorganisaatiossa. Yleisötyöstä puhutaan laajasti ja monet ottavat huomioon erilaiset yleisöt ja yhteisöt aiempaa paremmin. ’Maailma ei kuitenkaan ole vielä valmis ja siksi Kulttuuria kaikille -palvelua tarvitaan edelleen’, Salovaara toteaa. Tulevaisuudessa Kulttuuria kaikille -palvelussa painotetaan esimerkiksi sosiaalista ja taloudellista saavutettavuutta. Myös kansainväliset yhteydet ovat tärkeitä.

Yhdistysmuodossa toiminta laajenee entistä enemmän museokentän lisäksi myös muihin kulttuuritoimijoihin. Toiveena on myös, että rajat eri kulttuuriorganisaatioiden välillä pienenisivät. Kulttuuria kaikille -palvelu ei myöskään ole vain helsinkiläinen palvelu, vaan toiminta on suunnattu koko Suomen kulttuurikentälle. Kynnyksen Kulttuuria kaikille -palvelun toiminnan hyödyntämiseen toivotaan olevan matalalla. Toiminnasta perittävät taloudelliset kustannukset voidaan pitää kohtuullisina opetus- ja kulttuuriministeriön avustuksella.

Kesän aikana Kulttuuria kaikille -palvelu on muuttanut uusiin tiloihin Kaapelitehtaalle Ruoholahteen. Uudessa toimistossa D-rapun 5. kerroksessa järjestetään tupaantulijaiset avointen ovien merkeissä torstaina 10.10.2013 kello 15-19.

Lisätietoja: www.kulttuuriakaikille.fi