18.9.2020

Syksyn MUSEO-lehti on ilmestynyt teemalla kauhu

Syksyn Museo-lehden sisältö pureutuu kauhu-teemaan monesta näkökulmasta. Laajemmassa reportaasissa tutustutaan museoiden tarjoamiin kauhukierroksiin. Lehdestä voi myös lukea rikoksista Rikosmuseon esineiden takana ja sairaalamuseoiden työstä vaietun historian parissa.

Museoammattilaisen päivä -sarjassa tutustumme tällä kertaa Sotamuseon näyttelypäällikön, Lauri Haaviston, työhön. Kolumnissa Muumimuseon museoamanuenssi Riikka Kuittinen kirjoittaa muumimaailman lukuisista kauhuelementeistä. Museo-oppaan matkassa -sarjassa pääsemme tutustumaan Vankilamuseoon vangin näkökulmasta, yhteistyökoordinaattori Gisela Schulz-Ala-Talan opastamana.

Kansainvälisessä jutussa vieraillaan Puolan Gdanskissa sijaitsevassa Toisen maailmansodan museossa. Taiteilijahaastattelussa kuvataiteilija Jarno Vesala kertoo, mistä hän saa inspiraationsa taideteoksiinsa. Lisäksi esittelyssä on Merikeskus Vellamon suurnäyttely Kohtalona Ruotsinsalmi.

Numerossa päästään tutustumaan Kurja Viapori-kävelykierrokseen sekä suomalaisiin linnoihin, linnanraunioihin ja linnoituksiin. Lehdestä voi myös poimia Lordi-nimisen yhtyeen keulahahmon, Mr Lordin,  vinkit kiinnostavimpiin museoihin ja lukea tuoreet museouutiset. Lisäksi lukijoita ilahduttaa jälleen ristikko.

Lehti on myynnissä Lehtipisteen myyntipisteistä kautta maan. Lehden voi myös tilata verkossa https://www.museoliitto.fi/digitilaus tai https://www.museoliitto.fi/tilaa-lehti

Museoliiton jäsenmuseoiden työntekijät voivat lukea digilehteä maksutta osoitteessa lehtiluukku.fi/lehdet/museo. Lisätietoja antaa yhteistyökoordinaattori Helena Piipponen.

Lehteä voi seurata myös sosiaalisessa mediassa. Instagramista ja Facebookista MUSEO-lehden löytää nimellä @museolehti.

Jännittäviä lukuhetkiä MUSEO-lehden parissa!

Lisätiedot:

Yhteistyökoordinaattori Helena Piipponen