3.11.2015

Taide- ja kulttuurilaitosten valtionosuuskohteet vuonna 2016

Teatterit, orkesterit ja museot saavat ensi vuonna toimintaansa rahoitusta valtionosuuksina yhteensä noin 106 miljoonaa euroa. Teattereiden valtionosuudet ovat vuonna 2016 yhteensä noin 51,9 miljoonaa euroa, orkestereiden noin 20,1 miljoonaa euroa ja museoiden noin 34,1 miljoonaa euroa.

Vuoden 2016 alusta valtionosuuden piiriin hyväksyttiin kaksi uutta museota: Suomen ortodoksinen kirkkomuseo Riisa ja Rauman merimuseo. Museoille osoitettuja henkilövuosia on 1 183 eli saman verran kuin vuonna 2015. Henkilötyövuoden arvonlisäveroton yksikköhinta on 64 650 euroa.

Suomen ortodoksinen kirkkomuseo Riisa avautui Kuopiossa uusissa tiloissa keväällä 2015. Rauman merimuseo palkittiin Museopalkintogaalassa 2015 erikoispalkinnolla. Palkinnon perustetuissa kiitettiin museon hanketta, jossa tallennetaan raumalaista historiaa ja katoavaa telakkatyöväen kulttuuria yhdessä paikkakuntalaisten kanssa.

Edellytyksenä valtionosuuksien maksamiselle päätetyn suuruisina on, että eduskunta hyväksyy vuoden 2016 talousarvioesityksen.

Museoiden, teattereiden ja orkestereiden valtionosuusjärjestelmässä rahoitus määräytyy kullekin laitokselle vahvistettujen toiminnan laajuutta kuvaavien laskennallisten henkilötyövuosien määrän ja henkilötyövuotta kohden määrättyjen yksikköhintojen perusteella.

Lisätietoja: http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2015/11/kulttuurilaitosten_vosit_2016.html?lang=fi