2.9.2014

Vielä ehtii ilmoittautua Mennään museoon -viikolle!

Mennään museoon -viikkoa vietetään kuudetta kertaa 7.-10.10.2014. Tänä vuonna viikon erityisteemana on mediakasvatus. Teema liittyy Museoliiton koordinoimaan Linkki – museot mediakasvattajiksi -hankkeeseen. Museot voivat ottaa teeman huomioon viikon ohjelmassa, mutta osallistua voi hyvin myös toiminnalla, joka ei liity mediakasvatukseen.

Ilmoittautumisia Mennään museoon -viikolle on tullut jo mukavasti. Alle on kerätty muutamia esimerkkejä viikon ohjelmasta.

Aboa Vetus & Ars Nova -museossa tutustutaan näyttelyyn ’Millä tavoin keskiajan Turussa viestittiin?’. Lisäksi Aboa Vetus & Ars Nova -museo tarjoaa Mennään museoon! -viikolla koululais- ja opiskelijaryhmille ilmaisen opastuksen Kirjain kerrallaan – lukemisen ja kirjoittamisen jäljet -näyttelyyn.

Seinäjoella, Etelä-Pohjanmaan maakuntamuseossa on tarjolla mediakasvatusta vanhoista filmeistä oppimalla. Mennään museoon -viikolla koululaisille esitetään entisajan elämästä kertovat kansatieteelliset filmit ’Kyläkeinulla’ ja ’Sysimiilulla’ sekä ’Elonkorjuu Vetelissä’.

Porissa koululaiset pääsevät taidemuseossa kokeilemaan uudenlaista toimintamallia tutkia ja jäsentää museossa nähtyjä ja koettuja asioita sekä kehittämään valmiuksia viestiä ja jakaa omia kokemuksia. Koululaiset tekevät omista museokokemuksistaan videotarinoita. Työskentely tapahtuu MoViE-sovelluksen (Mobile Video Experience) avulla iPad-laitteilla. Sovellus on Tampereen teknillisen yliopiston ja Helsingin yliopiston kehittämä suljettu verkkoympäristö, jossa voi ladata ja muokata videoita, katsella muiden tekemiä videoita sekä jakaa omia videotarinoita muiden kanssa.

Miten museomme pääsee mukaan?

Mennään museoon! -viikolle ilmoittaudutaan Museot.fi-sivuston näyttelykalenterin päivitystunnuksilla samalla tavalla kuin Museoviikolle. Valitse kohta ’uusi tapahtuma’, täytä tiedot ja laita rasti kohtaan ’Mennään museoon’. Jos olet unohtunut Näyttelykalenterin käyttäjätunnuksen tai salasanan, uudet tunnukset voi pyytää Eeva-Liisa Taivassalolta.

Museoiden ohjelmat päivittyvät Mennään museoon -portaaliin osoitteessa www.museoliitto.fi/mennaanmuseoon
Sivusto päivittyy tapahtuman alkuun asti.

Tapahtuman julisteet voi tulostaa osoitteesta:

Lisätietoja: projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo, puh. 0444 300 703, eeva-liisa.taivassalo(a)museoliitto.fi