6.5.2014

Vuoden museo palkitaan Olavinlinnassa järjestettävässä Museogaalassa

Vuoden museo -kiertopalkinto on kuvanveistäjä Pekka Kauhasen pronssinen Esko-veistos.

Neljä museota tavoittelee ensimmäistä kertaa jaettavaa Vuoden museo -palkintoa. Jatkoon päässeet ehdokkaat ovat Forssan museo, Helsingin kaupunginmuseon Lasten kaupunki, Keravan taidemuseo ja Suomen käsityön museo.

’Jos tavoittelemme kestävää kauneutta, viisautta ja maailmanlaajuisia sykähdyttäviä elämyksiä, mennään museoon’, toteaa valtioneuvos Riitta Uosukainen. Hän julkistaa voittajan Olavinlinnassa järjestettävässä Museogaalassa 22. toukokuuta.

Palkinto myönnetään museolle, joka on omalla toiminta-alueellaan edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Museon toiminta on tuonut uusia tai erilaisia näkökulmia, ideoita ja ajatuksia museoalalle.

Vuoden museo -kiertopalkinto on kuvanveistäjä Pekka Kauhasen (s.1954) tekemä pronssinen Esko-veistos. Arvovaltaisen palkintoraadin jäseniä ovat Anne Sjöström, Merja Heiskanen, Kimmo Levä, Liisa Lindgren, Päivi Salonen, Kaisa Viljanen ja Ditte Winqvist. Sihteerinä toimii Eeva-Liisa Taivassalo Suomen museoliitosta.

Museogaala on osa Valtakunnallisten museopäivien ohjelmaa. Suomen museoliitto ja ICOM:in Suomen komitea jakavat lisäksi kaksi muuta vuosittaista museoalan tunnustusta: Vuoden museojulkaisupalkinnon ja Vuoden museoviestintäpalkinnon.

Halutessaan raati voi myöntää myös Vuoden erikoispalkinnon.

LISÄTIETOJA:
Eeva-Liisa Taivassalo