14.11.2023

Kimmo Antila in memoriam

Kuva: Saarni Säilynoja

Museoliiton hallituksen jäsen, Tampereen historiallisten museoiden johtaja Kimmo Antila on menehtynyt. Hän oli kuollessaan 57-vuotias. Antila oli Museoliiton hallituksen jäsen kaudella 2015–2018 ja uudelleen vuodesta 2020 lähtien.

Museonjohtaja Kimmo Antila menehtyi syöpään Tampereella 13.11.2023. Hän oli aloittanut Tampereen historiallisten museoiden johtajana lokakuussa 2022. Museoihin kuuluvat museokeskus Vapriikki, Museo Milavida ja Amurin museokortteli. Aiemmin Antila toimi mm. johtajana Vapriikissa toimivassa Postimuseossa ja projektipäällikkönä Vapriikissa.

Kimmo Antila oli Museoliiton hallituksen jäsen. Hänet valittiin toiselle kolmivuotiskaudelle vuonna 2020. Hänen aiempi hallituskautensa oli vuosina 2015–2018. Museoliitossa Antila toimi aktiivisesti museoiden ja koko museoalan kehittämisen sekä edunvalvonnan puolesta. Hän antoi asiantuntemuksensa ja avasi laajat verkostonsa koko alan yhteiseksi hyväksi, minkä ansiosta hän oli arvostettu ja kunnioitettu asiantuntija sekä kollega. Antila toimi myös useissa kansainvälisissä museoalan järjestöissä, kuten European Museum Forumin johdossa.

”Muistan kiitollisuudella Kimmo Antilan vankkaa asiantuntemusta, rakentavaa keskustelutapaa ja positiivista asennetta”, sanoo Museoliiton puheenjohtaja Pekka Sauri.

Antilan työyhteisö muistaa häntä lämmöllä: ”Kollegat ja yhteistyökumppanit muistavat hänet innostuneena ja osaavana johtajana, jonka syvällistä ajattelua ja lämmintä työtoveruutta suomalainen museomaailma jää syvästi kaipaamaan.”

Museoliitto kunnioittaa Kimmo Antilan muistoa kiitollisena hänen ansiokkaasta panoksestaan suomalaisten museoiden hyväksi. Otamme osaa läheisten suruun.

Uutinen Ylen sivuilla
Uutinen Aamulehden sivuilla