Museoliitto

1.2.2023

Koulutusohjelma 2023

Vuonna 2032 Museoliiton koulutuspalvelut tarjoavat paljon mahdollisuuksia museoammattilaisille kehittää osaamistaan monipuolisesti museotyön eri osa-alueilla.

Koulutusohjelmaan sisältyy mm. johtamiseen, viestintään, kokoelmatyöhön, näyttelyihin ja museotyön kehittämiseen liittyviä koulutustilaisuuksia ja pidempiä tutkintokoulutuksia. Koulutusohjelman sisällöissä ja toteutustavoissa on otettu huomioon koulutuspalaute, eri ammattiryhmien tarpeet sekä museoalaa kehittävät strategiset painopisteet, kuten digitalisaatio ja kestävä kehitys. Museoliiton koulutusohjelmaa täydennetään vuoden mittaan.

Vuoden tärkein museoalan tapahtuma järjestetään Helsingissä, kun satavuotisjuhliaan viettävä Suomen museoliitto kutsuu museoammattilaisia ja luottamushenkilöitä mukaan valtakunnallisille museopäiville ja Suomen museoliiton vuosikokoukseen 24.–26.5.2023. Museopäivät järjestetään yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa teemalla museon tulevaisuudet. Kokous- ja juhlapaikkana on Paasitorni Helsingin Hakaniemessä.

Kohti tulevaisuutta katsotaan myös 8.2.2023 4C’s -hankkeen lähikoulutuksessa, jonka teemana ovat museoalan tulevaisuustaidot.  14.2.2023 alkava Valmennus vaikuttavaksi museoksi antaa eväitä ja työkaluja museon kehittämiseen. Ehdit vielä mukaan näihin tilaisuuksiin, ilmoittaudu Museoliiton koulutuskalenterin kautta https://museoliitto.fi/koulutuskalenteri

Maaliskuussa järjestettävän Viestinnän ajankohtaispäivän teemana on valokuva. Museoiden kokoelmatyöhön liittyvät suositut esinetuntemuskoulutukset jatkuvat huhtikuussa, nyt uudenlaisena webinaarin ja lähikoulutuksen yhdistelmänä. Kokoelmien parissa työskenteleville on suunniteltu myös koulutus, joka antaa käytännön ohjeita tuholaisten torjuntaan museoissa.

Museoalan yleisötyöpäivät järjestetään syyskuussa Mäntässä yhteistyössä Serlachius-museoiden kanssa. Taidemuseopäivät toteutetaan lokakuussa Torniossa Aineen taidemuseon kanssa ja Näyttelyfoorumi marraskuussa Espoossa.

Museoliiton 100-vuotisjuhlavuoden ohjelmaan sisältyvä NEMO European Museum Conference järjestetään Lahdessa 19.–21.11.2023. Eurooppalainen museokenttä kohtaa konferenssissa, joka käsittelee ilmastokriisiä ja kestävään kehitystä museoiden näkökulmasta.

Johtamisen koulutukset toteutetaan ammatillisina tutkintoina. Nämä suositut johtamisen tutkintokoulutukset jatkuvat myös vuonna 2023.  Tiedotamme tarkemmin uusista alkavista ryhmistä erikseen Museoliiton sivuilla. Lue lisää täältä: https://museoliitto.fi/koulutus

Lisäksi järjestämme jälleen yhteistyössä Suomen museonjohtajat ry:n kanssa Museonjohtajapäivät, tällä kertaa Savonlinnassa.

Museoalalle tuleville uusille työntekijöille suunnatulla Museotyön perusteet -verkkokurssille on jatkuva ilmoittautuminen.

Lue koulutuksista lisää Museoliiton koulutuskalenterista, https://museoliitto.fi/koulutuskalenteri

Muista myös tutustua ja ilmoittautua Museokortin koulutuksiin, jotka löytyvät samasta osoitteesta!

Lisätietoja:

Koulutus- ja kehittämisjohtaja Leena Tokila
leena.tokila(a)museoliitto.fi

Voisit olla myös kiinnostunut näistä