Museoliitto

27.5.2014

Museokortille vahva kannatus Museoliiton vuosikokouksessa

Suomen museoliiton 91. vuosikokous järjestettiin 22.5.2014 Savonlinnasalissa. Kokouksessa Museoliiton hallitus esitteli Museokortti-hankkeen, jonka kannatuksesta järjestettiin suuntaa-antava äänestys.

Museokortti on museoiden yhteinen, kaikissa museoissa myynnissä oleva lipputuote. Museokortti mahdollistaa käyttäjälleen rajattoman määrän museovierailuja kaikissa museoissa vuoden ajan ostopäivästä. Kortin käyttö tehdään mahdollisimman yksinkertaiseksi sekä järjestelmään liittyvälle museolle että museovieraalle. Museokortin hinnaksi on alustavasti suunniteltu 50 euroa.

Museokortin tavoitteena on nostaa museoiden kokonaiskävijämäärää, museoiden pääsylippu- ja museokauppatuloja sekä lisätä museoiden markkinointi- ja myyntiresursseja. Museokortti mahdollistaa yhteismyynnin ja -markkinoinnin sekä alueellisesti että erityisesti valtakunnallisesti. Museokortti mahdollistaa myös valtakunnallisten sponsoreiden hankinnan. Oletettavasti Museokortti myös muuttaa museoiden käyttötapaa spontaanimpaan suuntaan. Museossa voitaisiin entistä enemmän myös piipahtaa.

Museokortin kohderyhmänä ovat ne, jotka arvioivat vuoden aikana vierailevansa museoissa enemmän kuin viisi kertaa. Museokävijä 2011 -tutkimuksen mukaan kohderyhmään kuuluu noin 200 000 suomalaista. Museokortti-idea perustuu Hollannissa jo käytössä olevaan Museumkaart-järjestelmään. Hollannissa museokortteja myydään noin miljoona kappaletta vuosittain.

Suomen museoliiton vuosikokoukseen osallistui noin 100 museon edustajia. Heistä 72 % kannatti ehdottomasti kortin perustamista ja 19 % piti korttia mahdollisesti heille sopivana. Kielteisesti Museokorttiin suhtautui 9 % kyselyyn vastanneista. Vuosikokouksen suuntaa-antava mielipidetutkimus antaa vahvan signaalin siihen suuntaan, että valmistelua on syytä jatkaa.

Seuraavassa vaiheessa museoita lähestytään sopimusesityksellä, jolla museot halutessaan voivat liittyä järjestelmään. Jos museoita tulee riittävästi, Suomen museoliitto investoi järjestelmän perustamiseen siten, että museoille järjestelmän liittyminen, käyttöönottaminen ja käyttö on maksutonta. Tavoite on allekirjoittaa sopimukset syksyn 2014 loppuun mennessä. Museokortti-järjestelmä lanseerataan kävijöille vuoden 2015 alussa.

Lisätietoja: pääsihteeri Kimmo Levä, puh. 040 166 2816, kimmo.leva(a)museoliitto.fi

Voisit olla myös kiinnostunut näistä