Museoliitto

9.5.2017

Museoliiton mitalit museotoiminnan puolesta toimineille

Suomen museoliiton hallitus on myöntänyt Kauko Räsäsen suunnitteleman Suomen museoliiton 50-vuotisjuhlamitalin museonjohtaja Heikki Aranteelle ja sosiaalineuvos Pekka Saarenmaalle museotyön hyväksi tehdystä työstä sekä museoalalla saavutetuista ansioista. Mitalit luovutettiin Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä järjestetyssä Museopalkintogaalassa Raumalla 9.5.2017.

Heikki Aranne, mitali 434

FK, museonjohtaja Heikki Aranne työskenteli Kajaanin taidemuseossa vuosina 1989-2015. Hän on ollut suunnittelemassa museon toimintaa vuodesta 1989 alkaen, jolloin museon ensimmäinen virka perustettiin. Samalla hän on ollut luomassa museon toimintaedellytyksiä ja organisoimassa toimintaa museon perustamisvuodesta 1993 alkaen.

Aranne on johtanut taidemuseota määrätietoisesti halki vaikeiden taloushaasteiden pitäen samalla huolta siitä, että Kajaanissa on edelleen toimiva ja kaikille avoin taidemuseo, joka on profiloitunut korkeatasoisella näyttely- ja kokoelmatoiminnalla sekä monipuolisella yleisötyöllä.

Pekka Saarenmaa, mitali 435

Sosiaalineuvos Pekka Saarenmaa (s. 1939) kuuluu Keravan taidemuseon perustajajäseniin. Yhdessä Aune Laaksosen kanssa he olivat Kerava-seuran taidejaoksen ja Keravan taide- ja kulttuuriyhdistyksen perustajajäseniä sekä aktiivisia museohankkeen edistäjiä. Museon perustamisen jälkeen Saarenmaa kuului Keravan taideyhdistyksen hallitukseen.

Vuonna 2006 Saarenmaa perusti Keravan taidemuseon ystäväyhdistyksen ja toimi sen puheenjohtajana kymmenen vuotta. Yhdessä taidemuseon kanssa ystäväyhdistys on järjestänyt erityisesti taiteen terveydellisiin ja sosiaalisiin hyötyihin liittyviä luentoja ja seminaareja. Saarenmaa on toiminut näkyvästi myös julkiseen taiteeseen liittyvissä hankkeissa.

Lisätietoja: pääsihteeri Kimmo Levä, Suomen museoliitto, puh. 040 166 2816, kimmo.leva(a)museoliitto.fi

Voisit olla myös kiinnostunut näistä