7.3.2023

Museoliitto haastaa museot mukaan Digital Cleanup Dayhin maaliskuussa

Kansainvälinen Digital Cleanup Day lähestyy. Museoliitto-konserni tarttuu Network of European Museum Organisations NEMOn esittämään haasteeseen, ja osallistuu Digital Cleanup Dayhin perjantaina 17.3.2023.

Tempauksen tarkoitus on kiinnittää huomiota digitaalisiin jätteisiimme. Internet tukjärjestelmineen tuottaa vuosittain arviolta 900 miljoonan tonnin hiilidioksidipäästöt. Digitaalisessa ympäristössä on paljon jätettä, joka luo turhaa kuormitusta. Digitaalista jätettä ovat esimerkiksi tarpeettomat sähköpostit ja tiedostot sekä kuvien tai videoiden kaksoiskappaleet. Tällaisen datan säilyttäminen kuluttaa energiaa aivan turhaan.

Museoliitto kantaa kortensa kekoon, ja järjestää digitaaliset siivoustalkoot perjantaina 17.3. Kansainvälinen Digital Cleanup Day on lauantaina 18.3., joten otamme pienen varaslähdön tapahtumaan. Haastamme kaikki Suomen museot ja museoammattilaiset mukaan siivoustalkoisiin!

Hyviä ja käytännöllisiä ohjeita on kampanjasivustolla digitalcleanupday.org. Sieltä saa neuvoja mm. siihen, kuinka arvioida siivotun digijätteen määrä. Tieto on hyvä kerätä talteen varsinkin, jos haluaa osallistua kansainväliseen kampanjaan sivuston kautta.

Siivoamisiin!