28.1.2015

Neljä museota valittu Vuoden museo -finalisteiksi

Lappeenrannan museot, Sagalundin museo, Serlachius-museo Gösta ja Torniolaakson maakuntamuseo – Tornedalens museum on valittu jatkoon tavoittelemaan Vuoden museo 2015 -palkintoa.

Vuoden museo -kilpailuun ilmoittautui kaikkiaan 13 museota. Hakijoiden taso oli korkea, eikä raadin valinta helppo. Kilpailu etenee lähikuukausina, kun palkintoraati vierailee finalistimuseoissa. Voittaja julkistetaan Valtakunnallisilla museopäivillä, jotka järjestetään Lappeenrannassa 18.-20.5.2015.

Suomen museoliiton ja ICOMin Suomen komitean Vuoden museo -palkinto myönnetään museolle, joka on omalla toiminta-alueellaan edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Sen toiminta on tuonut uusia tai erilaisia näkökulmia, ideoita ja ajatuksia museoalalle.

Museopäivillä julkistetaan myös Vuoden museoviestintäpalkinnon saaja. Palkinnolla halutaan huomioida onnistunut, positiivisesti erottuva museoalan viestintäteko. Halutessaan raati voi myöntää myös Vuoden erikoispalkinnon.

Palkintoraadin jäseniä ovat Anne Sjöström, Merja Heiskanen, Kimmo Levä, Liisa Lindgren, Päivi Salonen, Kaisa Viljanen ja Ditte Winqvist. Sihteerinä toimii Eeva-Liisa Taivassalo Suomen museoliitosta.

Lisätietoja:

Anne Sjöström