28.10.2020

NEMO kritisoi joidenkin Euroopan maiden päätöstä sulkea museot yleisöiltä

Joissakin Euroopan maissa on päätetty sulkea museot koronavirukseen liittyvänä rajoitustoimena. NEMO eli Network of European Museum Organizations kritisoi päätöstä ja toteaa, että museot tulisi pitää avoinna yleisöille, elleivät valtiot julista koko yhteiskuntaa koskevia poikkeusoloja.

NEMO tiedottaa, että museot eri puolilla Eurooppaa – muun muassa Sloveniassa sekä eri alueilla Belgiassa ja Sveitsissä – ovat joutuneet sulkemaan ovensa yleisöiltä tiukentuneiden koronarajoitusten seurauksena. NEMO tunnustaa, että kaikkien alojen on tehtävä yhteistyötä pandemian pysäyttämiseksi, mutta kyseenalaistaa museoiden sulkemisen riittävänä toimenpiteenä.

NEMO toteaa, ettei museoiden ole raportoitu olevan tartuntakeskittymiä. Päinvastoin, useimmat museot ovat erittäin hyvin varusteltuja ja turvallinen museovierailu on pyritty takaamaan niin vierailijoille kuin henkilökunnalle. NEMO:n kanta on, että museot tulisi pitää avoinna yleisöille, elleivät valtiot julista koko yhteiskuntaa koskevia poikkeusoloja. NEMO uskoo, että ihmisten mahdollisuus vierailla museoissa voi edistää hyvinvointia ja mielenterveyttä pandemian aikana.

NEMO suosittelee päättäjiä tarkistamaan toimeenpantuja rajuja toimenpiteitä ja pitämään museot avoimina yleisölle.

Lue alkuperäinen, englannin kielinen tiedote täällä.