13.2.2014
Propagandaprojektin voittoon kiri Aineen taidemuseo, Sinebrychoffille hopeaa
Museoissa muodostetut propagandajoukkueet heittäytyivät kokeilemaan uudenlaista verkkokampanjointia. Tuloksena syntyi lähes 50 verkkokampanjaa, jotka osallistuivat Suomen museoliiton Propagandaprojektiin.
Voittaja ratkaistiin yleisöäänestyksellä. Eniten ääniä rohmusi Aineen taidemuseon videoteos Vauhtia ja vaaroja. Tiukassa kisassa toiseksi sijoittui Sinebrychoffin taidemuseon musiikkivideo Art, life, love. Kolmanneksi eniten ääniä keräsi Mäntyharjun museon toteuttama Museoon pakotetut -video.
’Stop motion -animaatio on virkistävä tyylisuunta ja syväepäterävyyttä videossa on käytetty paikoin varsin kivasti’, elokuvaohjaaja Timo Vuorensola kehuu Aineen taidemuseon toteuttamaa voittajavideota.
’Oma suosikkini on kuitenkin Sinebrychoffin video. Siinä on hyvä kuljetus, viimeistelty leikkaus ja sen barokkisetit toimivat loistavasti’, Vuorensola jatkaa. ’Myös Aboa Vetus & Ars Novan setti oli mielestäni ilahduttava.’
Propagandajoukkueisiin kuului viestinnän ammattilaisia, mutta myös rohkeita ensikertalaisia. Museoilla on pienet markkinointibudjetit, mutta niissä työskentelee lahjakkaita, korkeasti koulutettuja ihmisiä.
’Hyvät ideat olivat Propagandaprojektissa tärkeämpiä kuin kliinisen viimeistelty ison rahan suorittaminen. Museojoukkueet saivat aikaan hienoja videoita’, viestintäpäällikkö Seppo Honkanen naurahtaa. ’Tuloksista näkee, että tekijöillä on ollut ainakin hauskaa.’
’Täytyy olla ylpeä kaikista Propagandaprojektiin mukaan lähteneiden museojoukkueiden suorituksista. Tästä on hyvä jatkaa kävijöiden houkuttelua’, toteaa Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä.
Kaikki Propagandaprojektiin osallistuneet videot löytyvät täältä.
Lisätietoja:
Seppo Honkanen
viestintäpäällikkö
040 833 9059
etunimi.sukunimi@museoliitto.fi
Kimmo Levä
pääsihteeri
040 166 2816
etunimi.sukunimi@museoliitto.fi
Suomen museoliitto on suomalaisten ammatillisesti hoidettujen museoiden keskusjärjestö. Vuoden aikana suomalaisissa museoissa vieraillaan – toistaiseksi – noin viisi miljoonaa kertaa.