31.10.2023

SAVE THE DATE: Haku Vuoden museo 2024 –kilpailuun aukeaa 13.11.2023!

Kuvanveistäjä Pekka Kauhasen luoma Esko-patsas on Vuoden museo -kilpailun kiertopalkinto, joka myönnetään voittajalle Museogaalassa. Kuva: Katariina Salmi.

Onko museossasi ainesta Vuoden museoksi? Vuosittain järjestettävän Vuoden museo -kilpailun haku avataan marraskuussa. Kirjoita päivämäärä kalenteriisi ja tutustu kilpailuun jo nyt!

Suomen museoliitto ja ICOM Suomen komitea jakavat vuosittain kaksi museoalan tunnustuspalkintoa: Vuoden museo -palkinnon ja vuorovuosin jaettavan Vuoden museojulkaisu- ja Vuoden museoviestintäteko -palkinnon. Lisäksi palkintolautakunta voi halutessaan jakaa Vuoden erikoispalkinnon.

Kilpailu avataan tänä vuonna 13. marraskuuta. Hakuaikaa on 31.1.2024 asti. Vuonna 2024 palkitaan Vuoden museo ja Vuoden museojulkaisu. Tarkemmat hakuohjeet julkaistaan kilpailun avautumisen yhteydessä. Museo voi osallistua molempiin kilpailuihin. Hakukriteereihin voi jo ennakkoon tutustua täällä.

Vuoden 2023 museopalkinnot jaettiin 25.5. Museogaalassa Helsingissä. Vuoden museoksi valittiin Riihisaari – Savonlinnan museo. Palkintolautakunnan mukaan Riihisaari on lisännyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta mm. uusien avausten, yhteisöönsä jalkautumisen ja aktiivisen verkosto- ja sidosryhmätyön kautta. Tutustu tarkemmin vuoden 2023 –kilpailun voittajiin täällä.

Palkintolautakunnan jäsenet vuosille 2023-2025 ovat Vapriikin näyttelypäällikkö Marjo Meriluoto (lautakunnan puheenjohtaja), Turun kaupungin järjestämisjohtaja Minna Sartes, opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuriasiainneuvos Eeva Teräsvirta, Outokummun seudun toimittaja Pasi Huttunen, Vaasan kaupungin museoiden museotoimenjohtaja Elina Bonelius, Kansallismuseon näyttelyamanuenssi Erik Tirkkonen ja Riihisaari – Savonlinnan museon museonjohtaja Nikke Kaartinen (Vuoden museo 2023 -kilpailun voittajan edustaja). Sihteerinä toimii Museoliiton koulutus- ja kehittämisasiantuntija Emilia Merisalo.

Marjo Meriluoto, p. 040 732 3745, marjo.meriluoto(a)tampere.fi

Emilia Merisalo, p. 044 430 0715, emilia.merisalo(a)museoliitto.fi