25.9.2023

Yli 60 tapahtumaa museoiden kulisseissa ympäri Suomen – Museoliiton syntymäpäivää juhlitaan lauantaina

Museoliiton perustamispäivänä 30.9.2023 vietetään museoissa kävijöille suunnattua ainutlaatuista Museon kulisseissa -juhlapäivää, joka juhlistaa ja tuo esille museoiden kulisseissa tapahtuvaa työtä ympäri Suomen. Yleisö pääsee vierailemaan yleisöltä suljetuissa tiloissa sekä osallistumaan opastetuille kierroksille ja työpajoihin museoammattilaisten johdolla.

Museon kulisseissa -juhlapäivää vietetään Suomen museoliiton 100-vuotisjuhlan kunniaksi liiton perustamispäivänä lauantaina 30. syyskuuta. Juhlapäivän tapahtumissa yleisö pääsee vierailemaan normaalisti yleisöltä suljetuissa tiloissa sekä osallistumaan opastetuille kierroksille ja työpajoihin. Päivän aikana on mahdollista tavata myös museoammattilaisia, jotka kertovat yleisölle vähemmän näkyvästä työstään näyttelysuunnittelun, konservoinnin ja arkistojen parissa.

Juhlapäivään osallistuu yli 60 museota eri puolilla Suomea. Tapahtumia järjestetään muun muassa pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Turussa, Inarissa, Lapinlahdella, Raumalla, Savonlinnassa ja Jyväskylässä.

Hakasalmen huvilassa tutustutaan rakenteilla olevaan valokuvanäyttelyyn ja kuullaan, miten näyttely syntyi. Museo Leikin kokoelmakierroksilla unboxataan kokoelmien aarteita museonjohtajan kanssa ja ihastellaan esineitä laidasta laitaan. Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus TAHTO järjestetään opastettuja kierroksia näyttelyihin ja kokoelmiin sekä Museoliiton Sivistys, valistus ja vaikuttaminen -historiateoksen julkistamistilaisuus.

Lahdessa yleisö pääsee tutustumiskierroksilla kurkistamaan kunnostustyön vuoksi suljettuun Lahden historialliseen museoon. Myös Päivälehden museon Työn alla -remonttikierroksilla tutustutaan suljetussa museossa tehtävään työhön.

Kangasalla Auton ja tien museo Mobiliassa järjestetään kokoelmakierroksia ja yleisöllä on mahdollisuus testata valokuvien ajoittamista sekä kertoa omia ideoita siitä, mitä tuleville sukupolville tulisi tästä ajasta tallentaa. Raumalla Teresia ja Rafael Lönnströmin kotimuseossa avataan ovia, jotka pidetään yleensä yleisöltä suljettuina ja ovat nykyisin museon henkilökunnan käytössä.

”Olemme ilahtuneita, että museot ympäri Suomen osallistuvat Museoliiton syntymäpäivän juhlintaan. Yleisöllä on nyt ainutlaatuinen mahdollisuus päästä kurkistamaan, mitä museoiden kulisseissa ja harvinaisissa kohteissa tapahtuu”, sanoo Museoliiton juhlavuoden koordinoinnista vastaava konsernin viestintäpäällikkö Miisa Pulkkinen.

Osallistu juhlintaan ja seuraa juhlapäivää sosiaalisessa mediassa tunnisteella #museonkulisseissa.

Kirsti Ruissalo
Viestinnän asiantuntija