29.2.2024

Tutustu Museopäivien ohjelmaan – teemana Tutkiva museo

Kuva: Maija Holma, Alvar Aalto -säätiö

Valtakunnalliset museopäivät järjestetään tänä vuonna Jyväskylässä 22.–24.5.2024 yhteistyössä Jyväskylän museoiden sekä Jyväskylän kaupungin ja Jyväskylän yliopiston kanssa.

Museopäivien teemana on Tutkiva museo – tutkimuksellisuus museon voimana. Museo on tutkimuksellinen toimija, jonka vahvuus on tiedeperustan synnyttämässä aitoudessa ja luotettavuudessa. Museot ovat monitieteisiä, mutta niillä on myös oma tieteenalansa, museologia. Tutkimus on museon perustassa ja läpäisee kaiken museotyön. Museoiden tutkimuksellisuus kaipaa kuitenkin määrittelemistä, vahvistamista ja näkyväksi tekemistä.  Museopäivillä tarkastellaan tutkivaa museota monissa asiantuntijapuheenvuoroissa sekä kansallisesta että kansainvälisestä näkökulmasta.

Ensimmäisen päivän iltaa vietetään Jyväskylän kaupungin vastaanotolla Aalto2 -museokeskuksessa ja jatkoilla yliopiston Lähde-rakennuksessa. Toisen päivän huipentaa messu- ja tapahtumakeskus Paviljongissa järjestettävä Museogaala.

Suomen museoliiton 101. vuosikokous järjestetään keskiviikkona 22.5.2024 ennen Museopäivien ohjelmaa.

Suosituilla perjantain opintoretkillä pääsee Alvar Aallon jäljille Säynätsaloon, kokeellisesta evoluutio- ja käyttäytymisekologian alan tutkimuksestaan kuuluisaan Konneveden tutkimusasemaan ja Suomen Ilmavoimamuseoon, museoiden ja kirjastojen kokoelmien säilytyspaikkaan Kanavuoren luolastossa sekä Rautpohjan ainutlaatuiseen teollisuusympäristöön. Lyhyemmillä retkillä tutustutaan Lutakon alueen kaupunkikulttuuriin sekä Jyväskylän yliopiston ylpeyteen, Seminaarinmäen upeaan kampukseen.

Lämpimästi tervetuloa museopäiville!

Tutustu päiväkohtaiseen ohjelmaan:

Keskiviikko 22.5.2024
Torstai 23.5.2024
Perjantai 24.5.2024

Museopäivien ohjelma täydentyy ja muutokset ovat mahdollisia. Ilmoittautuminen avataan maaliskuussa.